Viimeviikon meillä oli TET:issä 9-luokkalaiset Isla ja Wilma. He olivat todella kiinnostuneita teknologia-alasta, ja oli mahtavaa päästä tarjoamaan heille kurkistus meidän toimintaamme. He myös kulkivat joka päivä meille TET:iin kahdella eri bussilla puolentoista tunnin matkan suuntaansa, joka jo sekin kertoi heidän sisukkuudestaan.
Isla ja Wilma tulivat meille Tytöt ja teknologia-hankkeen kautta, johon liityimme mukaan aiemmin tänä vuonna. Hankkeen tavoitteena on saada lisää tyttöjä kiinnostumaan teknologia-aloista. Pidämme tärkeänä, että teknologiayritykset tukevat tyttöjen polkuja teknologia-aloille. Jos naisia ei saada täysimittaisesti mukaan teknologian kehittämiseen, emme pysy alan kehityksen kärjessä.
Ohessa Islan ja Wilman oma kuvaus TET-viikosta:
”Halusimme Probotille TET:tiin, koska olemme kiinnostuneita teknologiasta ja paikka kuulosti mukavalta mahdollisuudelta oppia lisää siitä. TET-jakson aikana pääsimme mm. haastattelemaan työntekijöitä, tekemään robottikurssia, 3D-suunnittelemaan, katsomaan robottia ja 3D-printtaamaan. TET-jakson aikana opimme paljon asioita eri teknologian aloista ja opimme myös itse käyttämään eri sovelluksia niihin liittyen. Meidän mieli muuttui teknologian aloista TET:in aikana niin, että se onkin paljon monipuolisempaa mitä luultiin aluksi. Meidän mielestä parasta TET-jaksolla Probotilla oli miten monipuolisesti me päästiin kokeilemaan kaikkea mikä teknologiassa kiinnosti.”
Tänään on myös Kansainvälinen Tyttöjen Päivä. Päivän tarkoitus on nostaa esiin haasteita ja tarpeita, joita tytöt kohtaavat ympäri maailmaa, sekä edistää tyttöjen voimaantumista ja heidän oikeuksien toteutumista. Meillä Suomessakin on vielä tekemistä tasa-arvon suhteen. Seuraavat Tytöt ja teknologia -hankkeen sivuilta poimitut kysymykset sopivat hyvin tyttöjen päivään:
Tiesitkö, että suomalaiset tytöt ovat maailman kärkeä luonnontieteissä ja matemaattisissa aineissa, mutta ovat OECD-maista kaikkein vähiten kiinnostuneita hakeutumaan tekniikan ja teknologian aloilla?
Tai tiesitkö, että Suomi on yksi Euroopan segregoituneimmista maista eli koulutus- ja työmarkkinat ovat vahvasti jakaantuneet sukupuolen mukaan?
Lue lisää: