TET:issä Isla ja Wilma

Meillä oli viime viikon TET:issä 9.-luokkalaiset Isla ja Wilma. He olivat todella kiinnostuneita teknologia-alasta, ja oli mahtavaa päästä tarjoamaan heille kurkistus meidän toimintaan. He myös kulkivat joka päivä meille TET:iin 1,5h/suunta, kahdella eri bussilla, joka jo sekin kertoi heidän sisukkuudestaan.

 

Kuvassa Wilma ja Isla, jotka pääsivät tutustumaan myös meillä työn alla olevaan robottisoluun.

 

Isla ja Wilma tulivat meille Tytöt ja teknologia -hankkeen kautta, johon liityimme mukaan aiemmin tänä vuonna. Hankkeen tavoitteena on saada lisää tyttöjä kiinnostumaan teknologia aloista. Pidämme tärkeänä, että teknologia alan yritykset tukevat tyttöjen polkuja teknologia aloille. Jos naisia ei saada täysimittaisesti mukaan teknologian kehittämiseen, emme pysy alan kehityksen kärjessä.

Ohessa Islan ja Wilman oma kuvaus TET-viikosta:

Halusimme Probotille TET:tiin, koska olemme kiinostuneita teknologiasta ja paikka kuulosti mukavalta mahdollisuudelta oppia lisää siitä.

TET-jakson aikana pääsimme mm. haastattelemaan työntekijöitä, tekemään robottikurssia, 3D-suunnittelemaan, katsomaan robottia ja 3D-printtaamaan.

Opimme TET:timme aikana paljon asioita eri teknologian aloista ja opimme myös itse käyttämään eri sovelluksia niihin liittyen.

Meidän mieli muuttui teknologian aloista TET:in aikana niin, että se onkin paljon monipuolisempaa mitä luultiin aluksi.

Meidän mielestä parasta TET-jaksolla Probotilla oli miten monipuolisesti me päästiin kokeilemaan kaikkea mikä teknologiassa kiinnosti.

 

Islan ja Wilman TET-viikon aikana ottamia kuvia. Ensimmäinen kuva heidän suorittamasta robottikurssista, toisessa kuvassa he harjoittelevat 3D-suunnittelua, kolmannessa kuvassa he ovat 3D-ohjelmalla piirtämässä itse suunnittelemiansa sormuksia, jotka viimeisessä kuvassa ovat 3D-tulostimessa tulostumassa.

 

Tänään on myös kansainvälinen tyttöjen päivä. Päivän tarkoitus on nostaa esiin haasteita ja tarpeita, joita tytöt kohtaavat ympäri maailmaa, sekä edistää tyttöjen voimautumista ja heidän oikeuksien toteutumista. Meillä Suomessakin on vielä tekemistä tasa-arvon suhteen. Seuraavat Tytöt ja teknologia -hankkeen sivuilta poimitut kysymykset sopivat hyvin tyttöjen päivään:

Tiesitkö, että suomalaiset tytöt ovat maailman kärkeä luonnontieteissä ja matemaattisissa aineissa, mutta ovat OECD-maista kaikkein vähiten kiinnostuneita hakeutumaan tekniikan ja teknologian aloilla?

Tai tiesitkö, että Suomi on yksi Europan segregoituneimmista maista eli koulutus- ja työmarkkinat ovat vahvasti jakaantuneet sukupuolen mukaan?

 

Kuvassa Islan ja Wilman itse 3D-ohjelmalla suunnittelemat sormukset tulostettuina.

 

Lue lisää:
Aikaisempi uutinen liittymisestämme Tytöt ja teknologia -hankkeeseen: https://probot.fi/fi/tytot-ja-teknologia/

Tytöt ja teknologia -hankkeesta: https://www.sinaosaat.fi/

Tyttöjen päivä: https://www.un.org/en/observances/girl-child-day
https://plan.fi/tyttojen-paiva/