Hitsaamista etänä virtuaalitodellisuuden ja haptisten hanskojen avulla!

1.3.2022

Saimme juuri päätökseen 6 kuukautta kestäneen WeldGalaxy Open Innovation Pilot (OIP) -projektimme EDISON:in. Teimme projektin yhteistyössä kreikkalaisen Magosin kanssa. Yhteistyö oli sujuvaa, vaikka projekti kokonaisuudessaan suoritettiin etänä. Projektissa tarkoituksena oli kehittää uusia hitsausratojen ohjelmointimenetelmiä MAGOS-alustan avulla.

Probot Oy:n tehtävänä EDISON-projektissa oli virtuaalisen todellisuuden eli VR-toimintaympäristön tekeminen, ohjelmistorajapinnan ohjelmointi VR:n ja fyysisten robottien välille sekä mahdollistaa Magosin haptisten eli tuntopalautetta antavien hanskojen käytettävyys kyseisessä VR-ympäristössä. Haptisten hanskojen välityksellä käyttäjä saa siis VR-ympäristössä käsiinsä tuntoaistimuksen koskettaessaan siellä olevia kappaleita ja näppäimistön painikkeita. Toteuttamassamme VR-ympäristössä hanskojen ja sormien liikkeiden avulla voidaan mm. valita hitsattava kappale, merkitä hitsausrata ja käynnistää hitsaus.

Projektissa VR-velhona toimi meiltä Olli-Pekka Nikka. EDISON oli ensimmäinen EU-projekti, jossa hän on ollut mukana. Lue alta Olli-Pekan ajatuksia projektista.

Mies istuu työkoneensa ääressä ja hymyilee kameralle pidellen kättään virtuaalilasien päällä
Olli-Pekka Nikka

-Tämä oli minun ensimmäinen EU-projektini. Kokemus oli erittäin mieluinen, koska projektille oli selvät tavoitteet ja deadlinet mitä noudattaa ja seurata. Kuitenkin myös luovuudelle ja oman näköiselle toteutukselle oli sopivasti tilaa.

-Kokonaisuudessaan projekti meni erittäin hyvin. Uuden yhteistyökumppanin Magosin kanssa yhteinen sävel ja tapa kommunikoida löytyi projektin edetessä. Kaikki olivat tyytyväisiä lopputulokseen. Koronan vuoksi meidän ei kuitenkaan ollut mahdollista päästä kokeilemaan Magosin laitteistoa. Se ja resurssien rajallisuus olivat ainoat harmilliset asiat, jotka vaikeuttivat projektin kehitystyötä varsinkin loppusuoralla, kun haluttiin varmistaa lopullisen toteutuksen toiminnallisuus.

-Rakastan uuden oppimista ja vaihtelevaa työnkuvaa, koska tällöin projektit pysyvät mielenkiintoisena. Lisäksi omaan työkalupakkiin kertyy jatkuvasti lisää työkaluja tulevia haasteita varten. Tämä monipuolinen projekti mahdollistikin taitojen karttumisen pelimoottoreista ja tietokonegrafiikasta aina lopullisen demovideon editointiin.

-Laajennettu todellisuus (XR eli VR + AR) ja sen mahdollisuudet ovat kiehtoneet minua jo kauan. Uskon, että laajennettu todellisuus tulee olemaan iso osa seuraavan generaation teollisuutta. Oli ilo päästä mukaan tähän todella mielenkiintoiseen projektiin vastaamaan pääosin virtuaalitodellisuuden kehitystyöstä! Mielenkiintoisinta projektissa oli päästä pohtimaan ja ymmärtämään syvemmin, miten virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää robotiikassa ja teollisuusmaailmassa.

Tutustu:

Tutustu myös näihin kirjoituksiin:

Taustalla toisella puolella mies ohjaa robotti avirtuaalitodellisuuslasit päässään ja toisella puolella näkyy robotti virtuaalitodellisuusympäristössä. Kuvan päällä on RIMA-hankken logo sekä teksti MIMIC.

1.12.2022

Asiantuntijablogi

EU-hankkeet

Uratarinat

MIMIC – Robotin etäohjausta virtuaalitodellisuuden avulla

Mind4Machines hankkeen alaisen RIM -projektin tiimiläisiä

18.9.2023

EU-hankkeet

Uusimmat

Robotilla näppärät näpit?

Mies seisoo pöydän takana. Pöydällä on OMRONin yhteityörobotti, jota mies säätää.

12.4.2023

Asiantuntijablogi

Vievätkö robotit ihmisten työt?

Takaisin ylös